Saturday, May 12, 2007

(Ne)Koncertne manire Slovencev

Pred nekaj urami sem prišla s koncerta klasične glasbe, ki je potekal v hramu (slovenske) kulture, Cankarjevem domu. Čeprav mi je bil program pisan na kožo (Ravel/Krek/Schubert/bis:Sibelius/Mozart), pa so nekatere manire poslušalcev tako močno bodle v oči in ušesa, da jih ni bilo mogoče (ponovno) spregledati.

Kar se tiče kulture, nisem elitistka, niti se ne navdušujem nad hermetično umetnostjo. Menim, da bi morala biti umetnost dostopna širokemu krogu ljudi in da po obleki ne moreš presoditi, koliko nekomu pomeni glasba, ki jo je prišel poslušat. Zato me niti najmanj ne motijo ljudje, ki na koncert klasične glasbe pridejo v kavbojkah, dokler so higienični, kulturni ter upoštevajo druge. Motijo pa me naduti, zdolgočaseni prepotentneži, ki v prvi vrsti parterja, meter stran od odra in orkestra iztegnejo noge, jih prekrižajo pri gležnjih in naslonijo na prvo stopnico odra. Stari, kle nis' za šankom al' pa duma. Noge spravi pod sedež ali pa zapusti koncertno dvorano, če ti koncert ni všeč. Škoda, da moj telefon nima (uporabnega) fotoaparata, sicer bi sliko omenjenega "ljubitelja" klasične glasbe s sadističnim veseljem prilepila na blog.

Prav tako človek na vsakem koncertu od septembra do maja dobi vtis, da smo Slovenci najbolj bolehen narod na severni polobli. V premorih med stavki začne cela dvorana kašljati. Dobesedno cela dvorana. (Danes je bilo to tako nadležno, da je dirigent po prvem premoru zelo pohitel v drugih dveh - morda je bila vmes sekunda tišine, pa bi si z lahkoto vzel nekaj več časa.) Tako obnašanje je po mojem svetovni fenomen. Na nobenem video posnetku koncertov iz tujine še nisem slišala tega.

Prejšnji abonmajski koncert sem zamudila, ker sem imela virusno okužbo dihal in sem veliko kašljala. Presodila sem, da bom s svojo prisotnostjo samo motila druge poslušalce, zato sem ostala doma. Očitno pa tako mišljenje ni ravno pogosto med Slovenci. Očitno prevladuje: pejmo vseen', pa okužimo še druge. To ali pa se ob vstopu v Gallusovo dvorano večina ljudi okuži z virusom, zaradi katerega je prisiljena kašljati med vsakim premorom. Človek dobi vtis, kot da kašljajo na zalogo - se bom zdaj skašljal, da bo potem cel stavek mir. Morda pa za zganjanje hrupa ljudje dobijo kakšne Mercator točke? Če ste bolni ali kašljate, ostanite doma. Na koncert ne pridem zato, da bom poslušala kakofonijo kašljanja.

Vsekakor se nebi pritoževala, če bi se kaj podobnega dogajalo samo v zimskih mesecih. Ne. Dogaja se mesec za mescem. Prav tako kot scenarij: komu lahko med koncertom večkrat zvoni mobilni telefon. Gre za to, da bi ljudje, ki hodijo na koncerte klasične glasbe morali imeti neko osnovno spoštovanje do glasbenikov in do drugih poslušalcev. Prav tako pa tik pred vsakim koncertom predvajajo glasno in jasno sporočilo, ki obiskovalce naproša naj izklopijo/utišajo mobilce. Vendar se pogosto najde cvetka, ki ji med najtišjim delom skladbe na ves glas začne tuliti telefon. Včasih je scenarij razširjen. Ko oseba po dolgem in mučnem tuljenju telefon končno utiša, še vedno ne dojame, da bi bilo pametno telefon nastaviti na tihi profil ali ga celo ugasniti (v dobi, ko dobimo sporočila za vsak zgrešen klic, to menda ni več težava?!). V takem primeru se vedno zgodi, da se ista melodija (torej ne zgrešim veliko, če predvidevam, da gre za isto osebo in isti telefon) ponovno oglasi v vsej svoji glasnosti. Takrat bi najraje rjovela, prekinila koncert in iz dvorane poslala vse poslušalce, ki niso sposobni slediti preprostim navodilom: prosimo, da izklopite mobilne telefone.

Ampak ja, nekateri so tako pomembni, da nimajo miru niti med koncertom. In o tem je potrebno obvestiti še vseh 500 ostalih obiskovalcev koncerta. Resnične manire.

Težko verjamem, da bi ljudje, ki hodijo na koncerte, ker uživajo v klasični glasbi, redno pozabljali izklopiti telefon ali se med premorom trudili kašljati kakor se le da glasno. Čudi me le, da je očitno tistih drugih, ki ali eksperimentirajo ali pa samo šminkirajo/pozirajo, tako veliko. Človek bi si mislil, da so se že naveličali.

Labels: ,

posted by Nadezhda | 02:34


5 Comments:


Anonymous Anonymous said...

Na koncerte sicer ne hodim, hodim pa v kino in občasno gledališče, tako da mi pojav motečih sogledalcev (poslušalcev) ni neznan, sploh takih, ki za motenje uporabljajo mobilce. Vseeno pa ne vidim, v čem je problem, če nekdo iztegne noge. Če bi sedela na prvo stopnici odra, bi že razumel, da te to moti, sicer pa ne vidim, kako te te noge sploh zadevajo. Pa tudi kašljanje med premori ne zveni ravno grozno.


Blogger jin said...

Moja izkušnja iz opere je, da nekateri hodija tja samo zato, da se pokažejo med premori, nekateri pa sploh vse skupaj prespijo :)

Nisem pa še videl, da bi kdo jedel kokice, kar je dobro. V kinu ni dobro naleteti na kakšne mulce, ker ne znajo biti tiho.


Blogger ambala said...

Joj draga Nadežda, to je povsod tako. Tu pri nas v Concertgebouwu kašljajo kot za stavo. Včasih se s kolegi zajebavamo kdo bo bolj naglas zakašljal... no, enkrat smo se. Kar je tu še hujše je to, da dobijo ljudje med solopevskimi recitali A4 format liste z besedili, ki jih z največjim možnim hrupom obračajo, še predno je klavir odigral nachspiel. Par umetnikov na to opozarja tudi z odra in jih miri. A kaj, ko pa babica brez slušnega aparata misli, da je obrnila list popolnoma potiho!
Si šla na SF?


Blogger Gaby said...

Na koncertu klasike ze dolgo nisem bila, lahko pa recem, da nekaj osnov poznam, ker sem dolga leta igrala klavir.

Se mi zdi, da dosti ljudi hodi na taksne koncerte zaradi imidza in ne zaradi glasbe same. In zato verjetno tudi taksni incidenti. Zal..

Ceprav, mislim, da si se dobro odnesla. Moji sosolci v srednji soli so ob ogledu raznih oper v gledaliscu obmetavali s smokiji.


Blogger Nadezhda said...

Gaby - za take incidente vem, ker sem jim bila priča. Na neki gledališki predstavi pred mnogimi leti so starejši letniki na oder metali manjše kamne. Če bi bila igralec, bi protestno zapustila oder. Mislim, - prinesi si CD player ali križanke ali se šepetaje (pa res potiho!) pogovarjaj s prijateljem, ne bodi pa osel s kamnom v roki.

Ambala - ja, koncert je bil v sklopu abonmaja SF, sicer pa je igral Orkester italijanske Švice. Program mi je bil zelo všeč in večer bi lahko bil popoln. (Se tolažim, da je bilo blizu... :)

Jin - res je. Nekateri še niso ugotovili, da bi bilo bolj smiselno, če bi v tem času počeli stvari, ki jih celo veselijo. V kinu dobim ošpice, če se kdo pred mano ves čas pogovarja po telefonu. Ker ne vem, ali bi rad izpadel dobro pred svojo družbo ali pa gre v kino zato, da lahko v miru telefonira.

Mitja - gospod je sedel v prvi vrsti, noge pa je spočil na sprednjem delu odra. Nič me nebi motilo, če bi jih iztegnil po tleh, pa jih ni. Kavč manire naj izvaja doma. (Sicer imam pa močno slutnjo, da se je na smrt dolgočasil, ker se mu tudi ploskati ni dalo in je odšel takoj, ko je aplavz potihnil. Sprašujem se, zakaj je sploh prišel in celo ostal tako dolgo.)

Noge in "po domače" attitude sem omenila zato, ker mi (skupaj z zgoraj povedanim) res ni jasno, kaj je gospod počel tam. Spremljevalke ni imel.

Glede kašljanja - vsak ima svoj okus, meni se zdi pametno, da bolan človek ostane doma. Poleg tega pa je kašljanje refleks čiščenja dihalne poti in težko verjamem, da bi polovico poslušalcev ta refleks prijel ravno med premorom. Če pa se namenoma odkašljujejo med premorom, potem pa to nima smisla. Zakaj bi se odkašljeval, če nimaš česa izkašljati? Morda pa mislijo, da če se odkašljajo sedaj, se jim kasneje ne bo treba?




[ Post a Comment ]